Koulutuksen tutkimuslaitos tiedottaa 7.10.2013
PISA-menestykseen ei saa tuudittautua:
Matematiikan opetus tarvitsee uuden, oppilaita innostavan mallin
Matematiikan oppimistulokset ja asenteet matematiikkaa kohtaan ovat heikentyneet, ilmenee viime
vuosina julkistetuista tutkimuksista.
–
Suomessa
on kuitenkin oltu liian tyytyväisiä peruskoulumme hyvään maineeseen,
eikä ongelmakohtiin ole reagoitu. Nyt tarvitaan laajaa keskustelua
tilanteesta ja uudenlainen opetuksen
malli, toteaa professori Pekka Kupari Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksesta.
Kupari
puhui lauantaina 5.10. Matemaattisten aineiden opettajien (MAOL ry)
syyskoulutuspäivillä
Jyväskylässä. Hän arvioi matematiikan oppimistulosten kehitystä
viimeisten 12 vuoden ajalta kansainvälisten PISA- ja TIMSS-tutkimusten
valossa. PISA ja TIMSS ovat kansainvälisiä vertailututkimuksia, joissa
on selvitetty nuorten osaamista matematiikassa ja luonnontieteissä
ja PISAssa myös lukutaidossa.
Matematiikka koetaan tylsäksi ja vaikeaksi, innostajaa tarvitaan
Viime
vuoden lopulla julkistettu kansainvälinen TIMSS 2011 -tutkimus osoitti,
että peruskoulun
7. luokan oppilaiden matematiikan tulokset ovat pudonneet 38 pistettä 12
vuoden aikana, mikä merkitsee noin yhtä kouluvuotta. Samalla selvisi,
että kansainvälisesti verrattuna Suomen kahdeksasluokkalaiset pitävät
matematiikasta erittäin vähän ja ovat heikosti
sitoutuneita matematiikan opiskeluun. Lyhyesti sanottuna matematiikka
koettiin tylsäksi ja vaikeaksi. Myös PISA-tutkimuksen matematiikan
tulokset ovat hieman heikenneet 2000-luvun aikana.
Matematiikkaan tarvitaan Kuparin mukaan uudenlainen oppilaita innostava opetuksen malli, joka
on lähellä nykynuorten toimintakulttuuria.
–
Siinä
huomioitaisiin erilaisten oppijoiden tarpeet, luotaisiin avoin ja
kannustava ilmapiiri, haettaisiin oppilaiden vahvuuksia ja annettaisiin
mahdollisimman usein myönteistä
palautetta. Opetuksessa otettaisiin käyttöön nykyistä monipuolisempia
lähestymistapoja ja pedagogisia ratkaisuja, kuten pelit, tutkiva
oppiminen, konkretisointi ja opitun liittäminen arkielämään.
Teknologiaa, kuten iPadeja ja älytauluja, hyödynnettäisiin opetuksessa
tehokkaasti. Opetuksessa pyrittäisiin myös löytämään oppilaiden yhteisiä
opiskelumuotoja, Kupari pohtii.
Opettajien täydennyskoulutusta lisättävä
TIMMS
2011 -tutkimus kertoi suomalaisten matematiikan opettajien osallistuvan
kaikista vähiten
alansa täydennyskoulutukseen 42 maan joukossa. Tarvetta koulutukseen
olisi, sillä yli 75 % matematiikan opettajista kokee häiriköivien ja
kiinnostumattomien oppilaiden haittaavan opetustyötä.
–
Opettajien
täydennyskoulutusta tulisi voimakkaasti lisätä ja myös opettajien
peruskoulutusta tulisi kehittää. Koulutuksessa tulisi painottaa
myönteisten asenteiden suurta merkitystä
matematiikan oppimistuloksille sekä hyvien opetuskäytäntöjen
välittämistä, Kupari valottaa.
Lisätietoja:
Professori Pekka Kupari, puh. 040 805 4257, pekka.kupari@jyu.fi
Pekka Kuparin esitys MAOL:n syyskoulutuspäivillä 5.10.2013 https://ktl.jyu.fi/pirls-timss/timss/maol_13
TIMSS-tutkimus: https://ktl.jyu.fi/pirls-timss/
PISA-tutkimus: https://ktl.jyu.fi/pisa/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti